
Hej
Idag slutade jag arbeta på inlämningsuppgift 1e. Pedagogiska teorier var trokigaste kursen till mig när pluggade jag på universitetet Det var för ca. 13 år sedan. På den tiden tänkte jag att det helt onödig information och goda kunskaper är viktigaste för en lärare. En dag började jag undervisa i skolan och plötsligt förståg varför var det viktigt att läsa om olika pedagogiska teorier. Jag ville förstå varför en elev lär sig snabbt och den andra tvärtom. Då började jag fundera vadpåverkar elevens inlärnings förmåga och vilka metoder passar bäst till olika elever.
Det gick tid och min erfarenhet är 8 år i den estniska skolan. Jag vikarierar i den svenska skolan 1.5 år. Nu på den här kursen fick jag läsa om pedagogiska teorier då tittar jag på dessa med helt andra ögon. Jag tycker att jag kan förstå bättre hur ett barn utvecklas. Det var intressant att analysera mitt eget arbets stil - använder jag de teorierna? Jag tänkte aldrig på vilken teorin ska användas idag i lektionsplaneringen, men de alla metodik som användes av mig är kopplade till pedagogiska teorier.
Jag tyckte också att pedagogiken var urtrist då jag pluggade. Frågan är om våra lärare kunde ha gjort nåt att visa oss vitsen med teorierna?
SvaraRaderaTyvärr, det tror jag inte att min lärare försökte att göra någonting((( Hon var författare till några läroböcker i pedagogik , men aldrig arbetade i skolan... bara på universitet. Kanske var hon bra specialist i sitt ämne, men som förelässare...
SvaraRadera