Hej
Idag började jag arbeta med inl.2 om strimman IKT och specialpedagogik. Jag vill säga att det är svårt för mig att fundera på den frågan. En av de orsaker är att jag har inte jobbat mycket med barn i behov med särskilt stöd. Jag arbetade med dessa barn bara 2 år. I den estniska skolan får de barn individuell undervisning. De sällan sitter tillsammans med andra barn i klassrummet. Barn aldrig har sin assistent eller resurs-lärare som kan hjälpa dem. Ordinarie lärare uppgift är anpassa kursplan till dem. Dessa elever brukar få mindre undervisnings timmar i ämnen. Jag själv skrev till dem studieplan utan hjälp av specialpedagog pga. ekonomiska skäll. De brukar inte ha tillgång till datorer i skolan. De kommer mitt arbete vara bara teoretisk.
Jag har sett att i den svenska skolan sker arbetet med dessa elever på helt annan sätt. Tyvärr, har jag nästan inga kunskaper i denna. Då kommer det att vara svårt att arbeta med den strimman.
Kanske har någon idéer ?
Jag har sett de små filmer som finns i Inledningen. Det var intressant att veta om skillnader mellan två begrepp : funktionsnedsättning och funktionshindrade person. Jag aldring tänkte på det när använde dessa ord tidigare.
Hej!
SvaraRaderaJag kände väl lite likadant att jag inte vet så mycket om specialpedagogik och att det kanske blir svårt med strimman. Men å andra sidan så är det ju kanske så att alla skolor inte har dessa specialpedagpger och då kanske det ät IT-pedagogens ansvar att se till att de hjälpmedel som finns används med dessa elever. De andra lärarna har kanske aldrig hört talas om dessa hjälpmedel som vi nu under kursen läser om, så vi får vara de som för informationen vidare. Lycka till! Jag tror vi fixar detta! :)
Tack! men det tar mer tid, eftersom man måste titta på olika e-resurser för att kunna rekommendera dessa till andra och testa själv hur de fungerar...
SvaraRadera